Regulační plán (O územním plánování)
Regulační plán (RP)
Co je regulační plán (RP) ?
Regulační plán řeší detailní uspořádání dílčí části území obce (nebo dílčí části území kraje v případě regulačního plánu pořizovaného krajem). Regulační plán v řešené ploše stanoví podrobné podmínky pro využití pozemků, pro umístění a prostorové uspořádání staveb. Regulační plán vždy stanoví podmínky pro umístění staveb veřejné infrastruktury.
Pořízení regulačního plánu je dobrovolné. Stavební zákon neukládá povinnost RP pořizovat ani aktualizovat. Každá obec tedy nemusí mít regulační plán. V praxi se pořízení regulačního plánu užívá spíše ve větších městech, v památkově chráněných územích, v případě potřeby detailnějšího řešení daného území apod. Regulačních plánů je pořízeno řádově méně než územních plánů.
RP je po nabytí účinnosti závazný pro rozhodování v území, včetně vydávání územních rozhodnutí. Regulačním plánem lze nahradit územní rozhodnutí pro záměr, který nepodléhá posuzování vlivů na životní prostředí, přičemž se stanoví, která územní rozhodnutí RP nahrazuje.
Stavební zákon rozlišuje RP pořizovaný a vydávaný z podnětu nebo na žádost.
Regulační plán nebo jeho změnu pořizuje na základě rozhodnutí zastupitelstva obce o pořízení RP pro území své obce obecní úřad, který splňuje kvalifikační požadavky, nebo úřad územního plánování, pokud jej obec požádá o pořízení RP pro své území, nebo obecní úřad jiné obce, který kvalifikační požadavky splňuje, pokud s ním obec uzavře veřejnoprávní smlouvu.
Pořízení RP v dané ploše nebo koridoru může uložit jako podmínku pro rozhodování o změnách v území zastupitelstvo obce v územním plánu nebo po dohodě s obcemi v dotčeném území zastupitelstvo kraje v zásadách územního rozvoje. ÚP nebo ZÚR pak kromě vymezení území, pro které má být RP pořízen, obsahují také jeho zadání a u RP z podnětu též lhůtu pro jeho vydání.
O pořízení RP z podnětu nebo jeho změny z vlastního nebo jiného podnětu může rozhodnout zastupitelstvo obce v ploše nebo koridoru vymezeném v územním plánu nebo není-li vydán ÚP, v zastavěném území nebo v nezastavěném území, pokud se nemění jeho charakter, nebo zastupitelstvo kraje v ploše nebo koridoru vymezeném v ZÚR.
Podnětem k pořízení RP na žádost je žádost fyzické nebo právnické osoby, která může být podána, pouze, stanoví-li tak ÚP nebo ZÚR a je-li jejich součástí zadání RP.
Podnětem k pořízení změny RP z podnětu je návrh orgánu veřejné správy, občana obce, fyzické nebo právnické osoby, která má vlastnická nebo obdobná práva k pozemku nebo stavbě na území obce, nebo oprávněného investora. Návrh na pořízení změny RP na žádost však může podat pouze ten, komu přísluší vykonávat práva z RP vyplývající.
Co v RP najdeme ?
RP stanoví v řešené ploše zejména podrobné podmínky pro vymezení a využití pozemků, umístění a prostorové uspořádání staveb veřejné infrastruktury a vymezí veřejně prospěšné stavby, případně veřejně prospěšná opatření a územní rezervu. RP řeší vymezené území v členění na jednotlivé pozemky (parcely).
V případě, že záměr žadatele o RP vyžaduje vybudování nové nebo úpravu stávající veřejné infrastruktury, obec nebo kraj mohou podmínit vydání RP uzavřením plánovací smlouvy, tj. smlouvy o spoluúčasti žadatele na vybudování nové nebo na úpravách stávající veřejné infrastruktury.
Žadatel o vydání RP může uzavřít dohodu o parcelaci, tj. smlouvu s vlastníky pozemků a staveb dotčených navrhovaným záměrem, smlouva musí obsahovat souhlas vlastníků s navrhovaným záměrem a s rozdělením nákladů a prospěchů spojených s realizací záměru.
RP se zpracovává a vydává zpravidla v měřítku 1:1 000, nebo 1:500, výkres veřejně prospěšných staveb, opatření a asanací se zpracovává a vydává v měřítku katastrální mapy. RP, který nenahrazuje územní rozhodnutí, lze vydat v měřítku 1:2 000. RP lze zpracovat též nad polohopisným a výškopisným zaměřením řešeného území. Měřítka mapových podkladů, nad nimiž se RP zpracovává, umožňují dovodit konkrétní pozemek (parcelu) či stavbu, které budou záměrem navrženým v RP dotčeny.
Jak se účastnit pořizování RP nebo jeho změny ?
Podnět k pořízení RP z podnětu nebo jeho změny nebo žádost o pořízení RP na žádost nebo jeho změny se podává u obce, pro kterou se RP pořizuje. Žádost lze podat pouze, stanoví-li tak územní plán a jeho součástí je zadání RP. Součástí podnětu je návrh zadání RP, pokud není součástí územního plánu. Součástí žádosti je vždy návrh RP upravený dle stanovisek dotčených orgánů a návrh, která územní rozhodnutí RP nahradí. Obec může podmínit vydání RP na žádost uzavřením plánovací smlouvy. Žadatel o vydání RP na žádost může uzavřít dohodu o parcelaci. Podnět i žádost musí být podány na formulářích, které jsou přílohami vyhlášky č. 8 a č. 10 k vyhlášce č. 500/2006 Sb.
Požadavky na obsah zadání RP lze uplatnit pouze v případě RP pořizovaného z podnětu, pokud není zadání RP z podnětu součástí územního plánu nebo zásad územního rozvoje. Pořizovatel pak zpracuje návrh zadání RP z podnětu a tento návrh doručí veřejnou vyhláškou. Do 15 dnů ode dne doručení může k návrhu zadání každý uplatnit u pořizovatele písemně požadavky na obsah zadání. Na základě zadání schváleného zastupitelstvem obce nebo kraje pořizovatel zajistí zpracování návrhu RP z podnětu.
V etapě společného jednání o návrhu RP z podnětu doručí pořizovatel návrh RP z podnětu veřejnou vyhláškou. Do 15 dnů ode dne doručení RP z podnětu může k návrhu každý uplatnit u pořizovatele písemné připomínky.
V navazující etapě řízení o RP doručí pořizovatel upravený návrh RP z podnětu nebo na žádost a oznámení o konání veřejného projednání veřejnou vyhláškou. Do 7 dnů ode dne veřejného projednání RP z podnětu nebo na žádost může každý uplatnit u pořizovatele písemné připomínky a osoby uvedené v § 85 odst. 1 a 2 stavebního zákona námitky, ve kterých musí uvést odůvodnění, údaje podle katastru nemovitostí dokladující dotčená práva a vymezit území dotčené námitkou.
Pokud je to nezbytné, pořizovatel zajistí pro obec úpravu návrhu regulačního plánu z podnětu v souladu s výsledky projednání; úpravu regulačního plánu na žádost zajišťuje na základě předání výsledků projednání žadatel. Dojde-li na základě veřejného projednání k podstatné úpravě návrhu, projedná se upravený návrh RP v rozsahu těchto úprav na opakovaném veřejném projednání.
Pořizovatel ve spolupráci s určeným zastupitelem vyhodnotí výsledky projednání a zpracuje rozhodnutí o námitkách a vyhodnocení připomínek a případně zajistí úpravu návrhu RP z podnětu v souladu s výsledky projednání (u RP na žádost zajistí úpravu žadatel) a následně předkládá zastupitelstvu obce návrh na vydání RP s jeho odůvodněním. Zastupitelstvo obce vydá RP formou opatření obecné povahy podle správního řádu.
Zpracováno s využitím mimořádné přílohy časopisu Urbanismus a územní rozvoj č. 1/2020