Aktualizační balíček

 

Aktualizace dat ÚAP - aktualizační balíček

 

Data ÚAP by měla podléhat průběžné aktualizaci, která by měla probíhat na principu jednotlivých balíčků. To znamená, že poskytovatel dodá pořizovateli nová data, ten si vyzvedne aktuální data ÚAP z centrální databáze pomocí výdejního modulu. Nová dodaná data do nich zapracuje a změněné vrstvy zazipuje a nahraje je prostřednictvím aplikace Aktualizační balíčky do centrální databáze.

 

Aktualizace se v principu skládá ze tří základních kroků:

  • Export dat z centrálního úložiště – zajišťuje Výdejní modul
  • Editace dat – provádí pořizovatel dat
  • Nahrání dat do centrálního úložiště – využívá se aplikace Aktualizační balíčky

Pro export dat je určena aplikace Výdejní modul. Aplikace vydává data v různých formátech, ale pro aktualizaci je doporučována Esri FGDB (File Geodatabase). Ta například při editaci v aplikacích ArcGIS Desktop umožňuje využívat definované domény.

Samotná technika editace dat záleží na pořizovateli, výsledná data však musí splňovat podmínky, které jsou popsány níže. V případě nesplnění zmíněných podmínek data nebudou do centrální databáze zapracována.

Pozor v rámci aktualizace ÚAP je vždy potřeba vyplnit následujíc sloupce dle datového modelu. 

META_ID - IČO poskytovatel

PORIZ_ID - IČO pořizovatele

JEV_ID - Identifikátor objektu

STAV_ID - Časový horizont

AKTUAL -  Datum aktualizace

POSKYT - Poskytovatel

NAZEV_JEVU - Název jevu

Po editaci jsou data nahrána do systému prostřednictvím aplikace Aktualizační balíčky. Tento proces se skládá z následujících kroků.

 

Vytvoření zip souboru

Samotné aktualizaci předchází založení záznamu v aplikaci Pasporty ÚAP. Nově založenému pasportu přiřadí aplikace unikátní ID, které se musí následně ručně vložit do dat, konkrétně do atributu PASPORT_ID. Takto upravená data jsou připravena pro aktualizaci. Do aplikace Aktualizační balíčky je poté nahrán zip soubor. Ten musí obsahovat buď příslušnou FGDB, nebo sadu SHP souborů. Jiný formát dat není přípustný. Do balíčku se nahrávají pouze kompletní změněné vrstvy, typicky vrstvy týkající se poskytovatele, jehož data jsou zpracovávána.

 

Nahrání dat balíčku do aplikace

Příslušný balíček (zip soubor) se nahraje do aplikace Aktualizační balíčky. Při nahrání nového balíčku se zvolí typ DM (DM ÚAP/ÚPD – data ÚAP). V položce Pořizovatel je možnost zvolit i jiného pořizovatele dat, ale to jen v případě, že data nechceme nahrávat do centrálního datového skladu ale jen provést jejich kontrolu. Pokud zvolíme volbu „Nahrát data do datového skladu“, pak se nastaví položka pořizovatel na aktuálně přihlášeného pořizovatele. Nahrání balíčku zahrnuje analýzu dat, která zjistí na základě atributu META_ID všechny obsažené poskytovatele dat. Pasporty k datům se za jednotlivé poskytovatele nahrávají do aplikace Pasporty ÚAP a pak se automaticky propojují s balíčky.

 

Kontrola dat

Jakmile je balíček nahrán, přechází se ke kontrole dat. Ta může trvat několik minut i desítek minut (záleží na množství vrstev a množství prvků). Průběžně se mění hodnota atributu STAV, který nabývá tyto hodnoty:

  • Vytváření – v průběhu vytváření balíčku, kontrola ještě nebyla spuštěna
  • Chyba při spuštění scriptu – při spuštění scriptu kontroly dat došlo k chybě
  • Zpracování dat – data se zpracovávají
  • Chyba v datech – v průběhu zpracování se vyskytla chyba v datech
  • Chyba v zapracování - v průběhu zpracování se vyskytla neočekávaná chyba
  • Zapracováno – data prošla kontrolou a byla úspěšně nahrána do centrálního úložiště, byl vyplněn atribut DATUM ZAPRACOVÁNÍ
  • Nedostupná licence – licence není dostupná
  • Data připravena – data jsou připravena k zapracování
  • Žádná data k zpracování – do systému nebyla zapracována žádná data
  • Zapracována část dat – zapracována byla jen část z nahraných dat

Chyby způsobující neúspěšnou aktualizaci jsou k dispozici v logu příslušné aktualizace. Prvky, u kterých byl v průběhu aktualizace zjištěn nějaký problém, se vypíší do logu dostupného pod ikonou „Zobrazit log“ Jednoznačný identifikátor prvku ve zdrojových datech (nejčastěji OBJECTID) je uveden v logu, aby bylo možné zpětně daný prvek dohledat.

Aplikace také nabízí statistiku nahraných dat, ta je k vidění po kliknutí na ikonu „list“. Je zde vypsán počet prvků FGDB před kontrolou dat, po kontrole dat (může se lišit, protože prvky mimo rozsah územní působnosti uživatele jsou smazány), počet prvků v centrálním úložišti  (původní stav) a po nahrání (měl by odpovídat počtu ve FGDB po kontrole).

Pod seznamem aktualizovaných dat se nachází druhá tabulka „Seznam neaktualizovaných dat“. Tato tabulka se objevuje jen v případě, že není prázdná. Vzniká kvůli kontrole dat a nabízí seznam poskytovatelů (jejich IČO je ve sloupci ID POSKYT.), kteří byli v primární databázi (SDE) nalezeni v aktualizovaných vrstvách za daného pořizovatele, ale nejsou v aktualizačním balíčku.

Tabulka může vypadat následovně

V datech jsou kontrolovány následující vlastnosti:

Názvy vrstev

Do zpracování vstupují pouze ty vrstvy z aktualizačního balíčku, které mají správný název, tedy název shodný s platným datovým modelem ÚAP. Ostatní vrstvy se nezpracovávají, podobně jako vrstvy prázdné.

Existence a naplněnost atributů

Předpokládá se, že vstupní data budou v datovém modelu ÚAP. Systém kontroluje, zda jsou stěžejní atributy ve vrstvách opravdu obsažené. U atributů "JEV_ID", "STAV_ID" a "META_ID" se navíc kontroluje, zda jsou opravdu naplněny. Při nesplnění této podmínky skončí aktualizace chybou.

U atributu „VYHL_ID“ pouze pro jevy z okruhu „18 - Zásady územního rozvoje“ se kontroluje naplněnost atributu. Při nesplnění této podmínky skončí aktualizace s chybou. Pro ostatní jevy mimo okruhu „18“ je atribut „VYHL_ID“ automaticky dopočítáván.

U atributu „PASPORT_ID“ se také kontroluje naplněnost atributu, ale na rozdíl od předchozího případu aktualizace neskončí chybou, ale pouze se zapíše informace o chybějícím atributu do logu.